ταχύπλοα "κλείνουν" την είσοδο του λιμανιού Αγίου Νικολάου
ταχύπλοα “κλείνουν” την είσοδο του λιμανιού Αγίου Νικολάου, σε παλαιότερη διαμαρτυρία τους

Ερώτηση προς τον Υπουργό Οικονομίας , Ανάπτυξης και Τουρισμού κ. Σταθάκη, με θέμα: «Αδιευκρίνιστο παραμένει το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας  των επιχειρήσεων θαλασσίων μέσων αναψυχής» κατέθεσε ο βουλευτής Λασιθίου της Ν.Δ. Γιάννης Πλακιωτάκης.

Είναι γεγονός ότι οι μεγάλες τουριστικές εκθέσεις, αποτελούν «βαρόμετρο» για την παγκόσμια τουριστική βιομηχανία και δραστηριότητα όπου εξάγονται συμπεράσματα για το τουριστικό ρευμα που θα δεχθεί μια χώρα κατά την επόμενη περίοδο.

Για  παράδειγμα στην πρόσφατη ΙΤΒ 2016 που διεξάγεται στο Βερολίνο,  τα μηνύματα που αναπαράχθηκαν για την χώρα μας ήταν πολλαπλά και ιδιαιτέρως ενθαρρυντικά  όπως και το γενικό κλίμα και η προοπτική του κλάδου,   να γίνεται τελικά αντιληπτό από πολλά έμπειρα στελέχη της αγοράς ότι παρά την οικονομική κρίση και τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί στην Ελλάδα λόγω της προσφυγικής κρίσης, ο τουρισμός θα συνεχίσει την επιτυχημένη ανοδική πορεία του.

Η θετική αυτή είδηση  επιβεβαιώνεται και από τον ΣΕΤΕ ο οποίος βασιζόμενος σε στοιχεία των Tour operators  και διαδικτυακών συστημάτων κρατήσεων εκτιμά ότι η χώρα μας φέτος μπορεί να φτάσει τον στόχο των 25 εκατ. εκ. αφίξεων, βελτιώνοντας και άλλο  τα 23,5 εκ. που πέτυχε το 2015, πράγμα που θα σήμαινε μια άνοδο των αφίξεων κατά 1,5 εκ. ή 6%.

Παρά  την θετική εξέλιξη που αναμένεται να σημειώσει και φέτος ο ελληνικός τουρισμός , δραστηριότητες και επαγγέλματα συναφή με το τουριστικό προϊόν που η χώρα μας παράγει, εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν προβλήματα με το απαρχαιωμένο και δύσκαμπτο κανονιστικό πλαίσιο , καθώς και την ανυπαρξία πολιτικής βούλησης για την επίλυση τους.

 Συγκεκριμένα, αδιευκρίνιστο παραμένει το θεσμικό πλαίσιο που διέπει την παραχώρηση αιγιαλού προς τρίτους για απλή χρήση και την αδειοδότηση των επιχειρήσεων μίσθωσης  θαλασσίων μέσων αναψυχής.

Σύμφωνα με το άρθρο 13 παρ. 4 του Ν.2971/2001 απευθείας παραχώρηση χωρίς δημοπρασία  αιγιαλού παραλίας επιτρέπεται περιοριστικά και μόνο σε αυτούς που έχουν  όμορες ξενοδοχειακές εν γένει επιχειρήσεις , κάμπινγκ ή κέντρα αναψυχής για την άσκηση δραστηριοτήτων που εξυπηρετούν τους λουόμενους ή την αναψυχή του κοινού.

Το πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι η με αριθμ. 7164/2003  γνωμοδότηση του Ν. Σ του Υπουργείου Οικονομικών δεν  περιλαμβάνει τα θαλάσσια Μέσα Αναψυχής στα Κέντρα Αναψυχής με αποτέλεσμα οι κατά τόπους υπηρεσίες να μην παραχωρούν χρήση του αιγιαλού στις επιχειρήσεις Θαλασσίων Μέσων Αναψυχής που λειτουργούν εντός Ξενοδοχειακών Μονάδων και είναι όμορες του αιγιαλού.

Η μη παραχώρηση χρήσης αιγιαλού δεν επιτρέπει στην Λιμενική Αρχή να εκδώσει την ετήσια άδεια εκμίσθωσης καθώς μεταξύ των απαραιτήτων δικαιολογητικών απουσιάζει η βεβαίωση / πράξη του φορέα για την παραχώρηση χρήσης του αιγιαλού.

Η αδυναμία αυτή έχει πολλαπλές  συνέπειες για τις  επιχειρήσεις αυτές, καθώς και την εθνική οικονομία,  όπως σε περίπτωση ατυχήματος να μην καλύπτονται λόγω έλλειψης άδειας λειτουργίας παρά το ότι διαθέτουν ασαφλιστικό συμβόλαιο ( για σκάφη , εξοπλισμό κτλ ), να αδυνατούν να ενταχθούν σε προγράμματα ΕΣΠΑ με στόχο τον εκσυγχρονισμό τους και την παροχή ανταγωνιστικών υπηρεσιών αναψυχής σε σχέση με άλλες μεσογειακές χώρες προορισμούς, να υπόκεινται σε πρόστιμα και διώξεις επιβαρύνοντας οικονομικά τους  ιδιοκτήτες-επιχειρηματίες τους και όλους όσους θελήσουν να δραστηριοποιηθούν στο χώρο αυτό καθώς και να χάνονται πολύτιμες θέσεις απασχόλησης σε καιρούς που η αναργεία καλπάζει.

Σε συνάντηση που είχαν οι εκπρόσωποι του κλάδου στο Υπουργείο Οικονομίας τον Νοέμβριο του 2015 με την αρμόδια πολιτική ηγεσία και στελέχη του Υπουργείου  έγινε εκτενής αναφορά στο ζήτημα και δόθηκε η εντύπωση ότι το θέμα θα διευθετηθεί . 

Δυστυχώς η τουριστική περίοδος για πολλές περιοχές της χώραw έχει ήδη ξεκινήσει και η κρίσιμη διευκρινιστική εγκύκλιος  δεν έχει ακόμη εκδοθεί.

Επειδή  ο συγκεκριμένος κλάδος και οι επιχειρήσεις θαλάσσιων μέσων αναψυχής οδηγείται σε οικονομικό μαρασμό με την απουσία ευέλικτου κανονιστικού πλαισίου

Επειδή  οι μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες στα τουριστικά πακέτα τους περιλαμβάνουν  δραστηριότητες και χρήση των θαλασσίων μέσων αναψυχής, κινδυνεύουν να βρεθούν  ανακόλουθες ως προς τα συμφωνηθέντα τους και να υποστούν συνέπειες από τις ρήτρες των συμβαλαίων τους

Επειδή  το ρυθμιστικό αυτό κενό επηρεάζει άμεσα το προσφερόμενο τουριστικό προϊόν και την ανταγωνιστικότητα του κλάδου σε διεθνές επίπεδο

Κατόπιν αυτών, ερωτάσθε:

  1. Ποιές ενέργειες έχουν γίνει μέχρι σήμερα ως προς τα ανωτέρω;
  2. Πότε θα εκδοθεί η διευκρινιστική εγκύκλιος που θα διευθετεί το συγκεκριμένο ζήτημα;
  3. Έχει εξεταστεί η δυνατότητα έκδοσης άδειας με μεγαλύτερη διάρκεια  για τις επιχειρήσεις θαλάσσιων μέσων αναψυχής, που θα επιτρέπει στους επιχειρηματίες να αναπτύξουν  την δραστηριότητα τους με επενδύσεις και απασχόληση, και η τροποποίηση του υφιστάμενου με ένα  σύγχρονο πλαίσιο που θα ανταποκρίνεται στα σημερινά δεδομένα και τις ανάγκες του ελληνικού τουρισμού;

                                                                                               Οι Ερωτών  Βουλευτής

                                                                                                   

                                                                                                Ιωάννης Πλακιωτάκης

                                                                                             Βουλευτής Ν. Λασιθίου

Διαβάστε σχετικά:

διαμαρτυρία ιδιοκτητών water sport για τις άδειες

Κτηματική εταιρεία του Δημοσίου: Ολιγωρία=συλλήψεις

Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου, μίσθωμα παραλίας, ότι αποφασίσωμεν θα πληρώνετε

Print Friendly, PDF & Email

Από giorgos